Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Kota Bandung

Hari ketiga kami melancong ke Indonesia, kami berpindah ke hotel di Jalan Veteran di Bandung. Ianya hotel yang amat teruk dan amat tidak selesa. Ianya sebahagian dari resiko yang kami telah bayangkan bila terjah ke negara orang dengan “zero preparation” :D. Namun, kami tidak menyesal kerana ianya sebahagian dari kenangan yang pastinya tidak dapat dilupakan.

Selain mimpi ngeri di hotel, hari ke tiga adalah hari yang menarik dan banyak aktiviti dijalankan. Kami sempat naik “becak”, berpusing-pusing di Kota Bandung, mengambil foto dan buat sekali lagi membeli-belah di Pasar Baru dan Toko Tiga. Sebelah malam, kami sewa taksi selama beberapa jam bagi membawa kami jalan-jalan dan melihat keadaan di kota ini.

Sukar hendak diceritakan di sini, saya harap gambar-gambar di bawah dapat berikan anda semua gambaran lebih jelas akan Kota Bandung.

DSC02457 540x369 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

DSC02538 540x340 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

DSC02535 540x363 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

DSC02580 540x327 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Kreativiti Orang Indonesia

Dalam banyak hal, saya “admire” juga semangat dan kreativiti orang-orang Indonesia dalam menyara hidup mereka. Lifestyle memang jauh berbeza dengan di negara kita yang lebih mewah dan selesa. Namun, ia tidak menghalang mereka dari bergembira dan berusaha keras mencari rezeki dengan pelbagai cara pun.

DSC02555 540x353 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

DSC02666 540x355 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

DSC02672 540x313 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Dikalangan mereka yang susah, ramai juga yang kaya raya. Mostly adalah peniaga-peniaga cina dan Jeneral-jeneral tentera. Rumah mereka, waduhhh.. besarnya. Bangunan-bangunan kerajaan dibina dengan besar sekali. Malahan, kediaman Wali Kota amat besar, jauh lebih besar dari Istana Negara di Malaysia. Itu belum rumah Gabenor dan Presiden lagi tau!

DSC02552 540x363 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Rumah Pelacuran

Kesusahan juga membawa kepada banyak aktiviti yang kurang sihat. Terkejut saya lihat pelacuran amat berleluasa di Indonesia. Agak terbuka, hampir macam di Eropah. Rumah-rumah pelacuran tumbuh bagaikan cendawan lepas hujan.

Malahan, ada juga pelacur-pelacur yang menunggu pelanggan di tepi jalan raya seperti dalam filem Pretty Women. Menurut pemandu taksi yang nampaknya banyak maklumat mengenai soal ini icon biggrin Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel , ada ramai pelacur-pelacur ini yang terdiri dari pelajar-pelajar universiti yang tidak mampu menanggung kos pengajian mereka. Mereka-mereka ini dipanggil “ayam kampus” dan boleh dilanggan pada sekitar 1 juta Rupiah ke atas.

DSC02568 540x380 Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Setelah puas kami meronda Kota Bandung, kami pun pulang ke hotel kira-kira jam 11 malam. Kami cuba tidur tetapi amat sukar sekali hendak melelapkan mata. Sudahlah tiada aircond dan kipas, katil bagaikan ada pijat-pijat. Terdapat juga spring yang terkeluar di tepi katil dan menyebabkan tangan saya tercalar sedikit.

Pukul 1 pagi kami keluar bilik dan duduk di lobby berborak. Kemudian, kami ambil tindakan nekad berjalan di Kota Bandung di malam gelap gulita. Kami ends up di kedai 24/jam dan lepak di sana hingga pukul 4 pagi. Bila pulang ke hotel, kami kemas beg dan sebagainya. Tidak ada seorang dari kami yang mandi icon wink Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel kerana tak sanggup tengok air dalam kolah yang agak lain warnanya. Di hati kami, tak sabar nak cabut dari hotel ini….. Bersambung……

- Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Melancong Ke Indonesia – Derita Di Hotel

Ismail N

I am lifestyle blogger cum internet marketer, who has been blogging and writing since the day the Web 2.0 was created. I love sports and traveling, and am addicted to coffee and Man Utd. I enjoy putting passion and personality into each website designed.

Travel

{ 6 comments… add one }

• rohana March 22, 2012, 6:26 am

kalau perlu pertolongan saya untuk penginapan apartment yg bersih dan selesa juga transport, silalah hubungi saya 019-6269162 atau email ayugyy@hotmail.com – kak rohana byk tamu2 dari malaysia saya bantu.. so far so good…

• rohana March 22, 2012, 6:24 am

kalau perlu pertolongan saya untuk penginapan dan driver silalah hubungi saya 019-6169162 atau email ayugyy@hotmail.com – kak rohana

• Kak Long Mawar Merah February 1, 2012, 2:48 pm

Tak berani nak main terjah aje, takut nanti kena terjah pula. Tapi, okaylah Encik Ismail, pegalaman begini memang sangat mahal dan tak mambu nak dijual beli.

Lagipun, kalau memang bertujuan ingin menimba pengalaman, tambahan pula pergi seorang atau dengan kawan-kawan, memang boleh buat begitu. Bayangkan kalau anak isteri ikut sama, mahu menangis tak berlagu dibuatnya.

• akubiomed February 1, 2012, 4:57 am

Bagi saya pengambaran sebegini menyeronokkan kerana banyak perkara yang tidak dirancang terjadi. Bagi Bag packer ia sudah lali.

• titan January 31, 2012, 3:37 pm

hehe..hotel kat indonesia ni, kena cari yang mahal sikit. hotel yang biasa-biasa nih..memang sakit hati gak dibuatnya..

• anif January 31, 2012, 1:05 am

Betul-betul mimpi ngeri ni bro! Apa pun , bila melancong guna “style” ini lebih mencabar dan lebih misteri! :D