Saturday,23 July,2016

Tanjung Emas Muar

Tanjung-Emas

Sudah lama blog ini menyepi. Oleh itu, kini tiba masanya untuk diaktifkan kembali. Untuk permulaan, saya paparkan gambar-gambar yang di rakam semasa Hari Raya Adil Fitri. Tahun ini, saya beraya di kampung saya di Muar Johor. Cuma tidak lah lama sangat kerana sudah kurang sanak saudara di sana. Banyak masa di luangkan di KL dan Putrajaya. Adik beradik saya pun ramai yang tinggal di sana.

Namun, sempat juga saya ‘snap’ beberapa tempat di Muar biarpun cuaca agak kurang baik semasa raya.

Tanjung Emas Muar Johor

Mula-mula sahaja panas, kemudiannya hujan memanjang 🙁 Untuk entri hari ini, gambar-gambar adalah di kawasan berhampiran rumah saya di Tanjung Emas.

Orang Muor pastinya tahu sangat tempat ini.

Yang tak tahu, enjoylah gambar-gambar ini, ok.

Tanjung-Emas-2

Oh! ya tak banyak berubah bandar Muar. Dulu Gitew, Sekarang Gitew jugak. Cuma ada lebih banyak kenderaan dan poster YTM Sultan Johor. Al-maklumlah, bandar diRaja. Cuma tahun ini, Sultan tak buat ‘open house‘ di Istana Hinggap dekat Masjid Jamek Muar.

Tan Sri Muhyiddin pun tidak buat di rumahnya di Tanjung Emas tetapi bagai tahun-tahun yang sudah, dia buat di Pagoh. Hmmmm….

Muar-Johor-2

Tanjung-Emas-3

Muar-Johor

maksiat

masjid-jamek-muar

Bagi penduduk Muar, Tanjung Emas inilah merupakan tempat tumpuan keluarga dan pasangan-pasangan bagi berehat dan menenangkan fikiran. Ia menjadi sesak tiap kali tiba hujung minggu.

Jangan lupa mengambil gambar di ‘Clock Tower’ dan Kepala Keretapi serta menaiki bot di Jeti. 😀

Bila dah masuk waktu, sila lah ke Masjid Jamek berdekatan untuk menunaikan kewajipan pula.

– Tanjung Emas Muar

About The Author

ISMAIL N is the 'de facto' owner and editor-in chief of DuluLainSekarangLain.Com. A Human Resource practitioner in his normal daily life and consummate blogger in his free time. He is addicted to coffee and Manchester United. Most easily accessed via his Twitter account.

Ismail N

Leave a Comment

  • pahan Reply

    Sekarang shot guna lens apa bro ? nice pic .

    November 21, 2012, 1:04 pm
  • yusri Reply

    Selamat hari raya…seumur hidup baru sekali sampai Muar.hehehe

    September 3, 2012, 8:39 am
  • zik Reply

    kat msjd nie.. kursus imam muda.. siri1.. siri2 dah xdatang… sebab keje.. huhu

    August 31, 2012, 6:17 pm
  • Kak Long Mawar Merah Reply

    Balik beraya di kampung mesti seronok.
    Dah lama juga tak masuk bandar Muar. Asyik lalu aje tapi tak singgah.

    August 30, 2012, 4:05 pm
  • akubiomed Reply

    Saya suka suasana di Muar kerana banyak unsur Imperial masih kekal baik disana.

    August 28, 2012, 5:31 pm
  • Jebeng Otai™ Reply

    hari tu mmg x smpt pi sini..hehe

    August 28, 2012, 5:05 pm
  • Malaysia Coin Reply

    Salam bro.
    jangan lupa kongsikan makanan apakah yang sedap kat Muar ni?
    Ada gak motivasi saya nak bergerak ke sana suatu hari nanti selain tengok bangunan-bangunan lama.

    August 28, 2012, 7:18 am
    • zik Reply

      mee bandung muar … 🙂

      August 31, 2012, 6:17 pm
  • hafizmd Reply

    cantik tempat ni…ambe tak sempat singgah pun mase ke muar 3 thun lpas…sayang sungguh =)

    terima kasih bro kongsi gambar2 ni…nice 😀

    August 28, 2012, 5:09 am
  • zool Reply

    jarang2 pegi muar ni..
    tapi kalau pegi memang rajin pegi masjid tu

    August 28, 2012, 1:40 am
  • tehr Reply

    ayat terakhir tu yang penting
    jangan dilupakan atau buat2 lupa bila leka bersantai

    August 27, 2012, 5:18 pm
    • hafizmd Reply

      kalau lupa jugak sedangkan masjid kat sebelah jer…mmg dah tak betul dah! =)

      August 28, 2012, 5:10 am
      • karlflie Reply

        muo……..muo muo..muo..muo..muo.. my home town .

        December 29, 2012, 4:19 am
  • maza Reply

    patutlah sunyi sepi blog ini..
    rupanya tuan tanah bizi di kampung ya.. hehehe

    August 27, 2012, 3:20 pm
  • anif Reply

    Wah beraya di kampung halaman yek! 😀 Selamat Hari Raya. Maaf Zahir & Batin.

    August 27, 2012, 2:44 pm