Wednesday,24 May,2017

Saman Dari Bank?

undang-undang perbankan

A bank is a place where they lend you an umbrella in fair weather and ask for it back when it begins to rainRobert Frost

Ramai rakan-rakan saya yang menghadapi masalah kewangan dan bertanyakan saya tentang implikasi apabila bank menghantar surat saman kepada mereka.

Sudah tentunya, nasihat pertama adalah (jika anda mampu), hubungi  pihak bank dan membayar seberapa yang mereka (bank) mahukan untuk menggugurkan saman tersebut .

saman-bank

Akan tetapi sekiranya anda mampu berbuat begitu tentulah  anda akan terus melakukannya begitu tanpa meminta nasihat saya atau mana-mana peguam bukan?

Persoalannya:

Sekiranya anda tidak mampu membayar, apa yang harus anda lakukan?

Haruskan anda biarkan sahaja?

Haruskan anda upah peguam dan melawan di mahkamah?

Tuntutan Dari Bank

Kes-kes tuntutan oleh bank biasanya bagi menuntut kembali wang yang dipinjamkan oleh bank kepada anda. Pinjaman ini temasuklah pinjaman peribadi, perniagaan, kereta, rumah dsb.

Tuntutan ini dibuat bila berlakunya pemecahan terma kontrak iaitu anda gagal membayar ansuran pinjam mengikut syarat yang telah dipersetujui oleh bank dan anda semasa pinjaman di buat.

Tindakan oleh bank adalah berbeza-beza mengikut polisi bank yang anda pinjamkan wang itu.

Ada bank yang agak lambat mengambil tindakan dan ada juga yang cepat dalam menyaman anda.

Namun, caranya tetap lebih kurang sama iaitu dengan dimulakan oleh surat-surat amaran (Notice Of Demand) dan kemudiannya penamatan perjanjian (Notice Of Termination).

Tindakan Yang Boleh Anda Lakukan Apabila Menerima Saman Dari Bank

Selepas surat amaran dikeluarkan dan diendahkan oleh anda, bank akan menamatkan perjanjian atas alasan pemecahan kontrak. Untuk mendapatkan kembali wang yang dipinjamkan menerusi tindakan undang-undang, pihak bank akan mengarahkan salah satu dari panel peguam mereka untuk memfailkan saman terhadap anda.

Saman boleh disampaikan kepada anda menerusi penyampaian peribadi atau surat berdaftar A.R.

  • Pertamanya, apa yang cadangkan di sini hanya jika anda terDESAK sahaja dan kalau boleh, anda langsaikan sahaja hutang tu.
  • Anda juga boleh berhubung dengan pihak bank dan memohon agar cara pembayaran balik pinjaman disusun semula mengikut kemampuan anda.
  • Namun, pihak bank akan tetap meminta sedikit bayaran sebelum penyusunan semula di buat oleh mereka.

Saman Dari Bank

Sekiranya anda di SAMAN oleh pihak bank, anda pastinya lebih risau jika tuntutan dalam SAMAN tersebut melebihi atau hampir mencecah RM 30,000.

Ini biasanya berlaku dalam kes-kes hire-purchase seperti  pembelian kenderaan dan juga pinjaman perumahan.

Mengapa RM 30,000?

Ini kerana ia adalah jumlah minima bagi bank untuk memfailkan petisyen KEBANKRAPAN (Bankruptcy Petition) terhadap anda.

Namun,

Bankrap pula tidaklah semestinya buruk untuk anda.

Namun, cukup untuk menyusahkan anda terutama jika ingin berniaga, atau ketika memohon pekerjaan (diskriminasi boleh berlaku).

Seorang yang diisytihar bankrap juga tidak boleh ke luar negeri.

Amaun Tuntutan Adalah Kecil

Jika amaun yang pinjam adalah kecil, kebanyakkan bank agak keberatan mengambil tindakan terhadap anda. Ini kerana jika mereka menang di mahkamah sekalipun, apa yang mereka dapat hanyalah “judgement” sahaja.

Perintah penghakiman jika tidak dipatuhi oleh peminjam akan menyebabkan bank terpaksa memfailkan pula tindakan perlaksanaan penghakiman.

Perlaksanaan keputusan mahkamah lebih sulit bagi bank dalam kes-kes sebegini dan dari pengalaman lepas, bank sedar bahawa saman ke atas amaun yang kecil hanya merugikan mereka sahaja.

Namun, ini tidak bermakna mereka tidak akan saman juga.

Tindakan Selepas Di Saman

Jika anda disaman (dan anda tiada wang untuk membayar), anda boleh biarkan sahaja bank menang kes ini di mahkamah dan runding bayaran balik yang anda mampu di mahkamah. Bank semestinya akan menyerahkan nama anda di Bank Negara dan CTOS untuk disenarai hitam agar anda tidak boleh meminjam lagi.

Jika amaun yang dipinjam melebihi RM 20,000, ada kemungkinan bank akan membiarkan faedah dari pinjaman bertambah sehingga hutang anda melebihi RM 30,000 sebelum menyaman anda.

Menurut Limitation Act, jumlah faedah bertambah yang dibenarkan adalah sehingga 6 tahun sahaja.

Dalam banyak hal bank lebih gemar mengambil tindakan pada amaun yang besar terutama yang boleh membawa kepada bankrupsi.

Rujuk artikel INI yang mana dilapurkan ramai penjawat awam menghadapi petisyen kebankrapan ini.

Kos Guaman

Setiap saman yang dibuat oleh bank melibatkan kos terutama kos guaman dan pengalaman lalu membuatkan mereka berhati-hati menyaman pelanggan mereka agar tidak rugi begitu sahaja.

Jika anda ingin membawa kes di mahkamah pula, pastikan ada punya sebab yang baik dan jumlah hutang yang ditanggung adalah besar.

Kos guaman bukanlah murah dan dalam kes sebegini yang melibatkan pemecahan kontrak akibat kegagalan anda membayar pinjaman bank, peluang anda untuk menang di mahkamah adalah tipis.

Maka sebaiknya jika anda ada masaalah kewangan, berikan tumpuan anda bagi membayar hutang-hutang yang besar dahulu.

Ingat bank lebih cepat mengambil tindakan terhadap anda jika hutang anda adalah lebih besar.

Nota: Artikel ini hanya pandangan peribadi dan tidak boleh anda jadikan ianya sebagai rujukan undang-undang. Ambil perhatian juga yang undang-undang sentiasa berubah melalui pindaan Parlimen dan keputusan mahkamah.

Maka, dalam tempoh terdekat mungkin banyak perubahan boleh berlaku dari semasa ke semasa.

Baca juga:

Judgement Debtor Summons (JDS)

Proper Service Of Process

soalan dan kemusykilan

This Article Was Written By

ISMAIL N is the 'de facto' owner and editor-in chief of DuluLainSekarangLain.Com. A Human Resource practitioner in his normal daily life and consummate blogger in his free time. He is addicted to coffee and Manchester United. Most easily accessed via his Twitter account.

Ismail N
  • Need info

    Assalam, saya nk bertanya hutang tertunggak kredit card lebih 10 tahun tidak dpat dituntut dr bank. Baru2 ini dpt panggilan dr hr pejabat surat saman akan dikeluarkan oleh pihak bank.
    Setelah saya call sendiri pihak yang terlibat mereka sarankan saya bayar rm5k dlm tempoh 3 hr untuk menarik balik saman. Hutang dari 10k jadi 50k. Perlukah saya menunggu sahaja notis bankrup kerana tiada apa lagi harta yg ada selain anak dan isteri. Tambahan bukan 1 kad sahaja saya ada malahan lebih 6 kad saya ada ketika 10 tahun dulu. Jika average dalam 5k setiap kad dan setelah sepuluh tahun saya anggarkan mungkin dah lebih 200k total. Soalan saya

    Setelah bankrup,
    Adakah majikan akan memberhentikan saya
    Adakah lesen kenderaan saya juga ditarik dan bermakna saya tidak boleh memandu lagi
    Jika saya mati adakah isteri perlu menanggung semua hutang saya, jika ya bagaimana pula jika telah bercerai?

    August 27, 2014, 6:16 am
    • Ismail N

      Tuan,

      Kebankrapan bukan bermaksud segalanya hancur, lesen kereta x akan ditarik. Memandangkan tuan x harta lain, sekiranya tuan diperintah bankrap, maka tuan blh memohon kebenaran dr Pengarah Insolvensi (DGI) utk kebenaran bekerja. DGI tidak akan menghalang cuma mrk perlu memantau gaji tuan supaya sebahagian kecil blh digunakan utk membayar pihak pemiutang (bank). Tuan hendaklah memeriksa polisi syarikat atau bertanya dgn pihak majikan samada mrk akan kekalkan posisi tuan di pejabat sekiranya tuan diisytiharkan bankrap.

      Sementara itu, dapatkan sesalinan saman (jika ada) dr pihak yg berkenaan utk memastikan saman telah difailkan. Jika saman benar2 tlh difailkan, dptkan khidmat nasihat peguam utk memastikan samada tuntutan tersebut telah tamat tempoh masa memandangkan hutang tersebut telah tertunggak lebih 10 thn.

      Bergantung kpd fakta kes, hutang tersebut tidak akan dituntut dr isteri/bekas isteri tuan melainkan ada harta tuan yg diletakkan di bawah nama beliau dgn niat utk mengelak membayar tuntutan.

      August 28, 2014, 1:19 am
      • Inay

        Salam. Ingin bertnya . Kalau rujuk pd akpk boleh membantu ke? Sbb kalau guaman takde duit nak bayar kos guaman trsebut. Sy seakan memahami keadaan ‘need info’. Adakah akpk akan structure balik pembayaran ikut kemampuan . Bukan kita xnak bayar utang. Tp cam saya. Tolong kawan guna nama saya beli kete cimb dan buat loan ocbc.. Tp kete kawan dh ditarik. Loan dia pinjam x berbayar.nk saman kawan sy tp xde black n white. Smpai sy plak nk kene tnggung beban yg xde kaitan ngan sy.

        August 28, 2014, 4:38 am
        • Ismail N

          W’salam,

          Ya, dapatkan bantuan akpk satu opsyen yang baik. Cuma saya kurang biasa dengan sistemnya. Saya cadangkan anda rujuk pada cawangan Bank Negara yang terdekat. terima kasih.

          August 28, 2014, 6:23 am
  • Lida

    Salam…saya telah di istihar bankrap…saya mempunyai 2 buah rumah dan satu rumah dlm proses lelong tetapi sehingga sekarang dah masuk 4 tahun tetapi Insolvensi tidak melelong rumah tersebut..rumah yang kedua pembayaran dibuat oleh suami…saya telah maklumkan bekenaan rumah kedua kpd pegawai insolvensi yg menjaga akaun saya…saya meminta pelepasan utk membuat pembayaran rumah tersebut kerana saya tiada tempat lagi jika rumah tersebut juga di lelong…suami tak mampu lg nak buat pinjaman utk membeli rumah kerana umur dah 50tahun..pegawai insolvensi meminta saya berckp dgn pihak bank supaya dikurangkan bayaran bulan kerana bank tidak boleh mengambil faedah keatas pinjaman saya kerana saya dah bankrup..tetapi pihak bank mahu hitam putih drp pihak insolvensi..bayaran bulanan adalah sebyk rm2000…masalah sekarang suami tidak mampu lg membayar rm2000 sebulan dan hanya membayar rm1000 sahaja sebulan…dan pihak bank telah menghantar borang 16D..saya nak minta nasihat dan pendapat haruskah saya terus membuat bayaran rm1000 sehingga saya di panggil ke mahkamah atau tak payah bayar langsung…dan bila ke mahkamah adakah hakim akan membenarkan rumah itu dilelong juga..saya tidak dpt bekerja kerana masalah kesihatan saya dan saya juga seorg pesakit psiakiatri kerana tekanan dlm kehidupan saya…jumlah hutang tertunggak adalah rm8,500…tkasih atas pertolongan dan nasihat drp pihak tuan..

    August 21, 2014, 2:27 am
    • Ismail N

      Puan Linda,

      Dalam kes ini, saya nasihatkan puan dapatkan nasihat guaman drpd Jabatan Bantuan Guaman kerana kalau melihat Jadual Keempat, Akta Bantuan Guaman 1971, mereka boleh memberikan nasihat guaman atas segala perkara.

      August 22, 2014, 1:43 am
      • Lida

        As salam…terima kasih atas nasihat tuan….,saya akan cuba dptkan bantuan drp Jabatan Bantuan Guaman…

        August 22, 2014, 3:52 am
        • Ismail N

          Semoga masaalah puan dapat diselesaikan. Terima kasih kerana melawat blog ini.

          August 24, 2014, 4:22 am
  • liza

    Salam…saya ingin brtnya jika kalau pihak tuan tahu…adakah betul cara pihak guaman ini…suami sya ada mmbuat pnjaman dngan pihak ukhwah…dan tidak dapat mmbayar ansuran nya…sehingga kami d beritahu semalam melalui panggilan dari pejabat peguam yg mnyatakan mahkamah telah mngeluarkan waran untuk mnyita barangan rumah kami…sedang kan kami tidak mnerima sbarang surat dari pihak peguam selama ini….sepucuk surat dari pihak ukhwah atau peguam pun kami tak pernah terima…tahu2 jer barangan rumah kami hendak di sita…apa yg harus saya laku kan.

    August 15, 2014, 3:22 am
    • Ismail N

      Ya, ia boleh dilakukan dengan kebenaran mahkamah. Untuk mengetahui samada arahan ini betul atau tidak atau sekadar gertakan, minta mereka berikan salinan court order dan cuba sahkan dengan pihak mahkamah.

      August 15, 2014, 7:19 am
      • Inay

        Hi. Sy ada msalah. 2 ari lps acc mybank sy dibekukn sbb ada hutang ngan kad kredit maybank trtunggak Rm8k.Gaji bulanan masuk maybank. Sy dah call pihak maybank. Kata mereka selagi x bayar full ammount kad kredit , acc tetap akan freeze dan mereka akan ambil jumlah saving yg ada. Skrg sy tgah pikir tuk gaji yg akan dtg. Sy mmg ada msalah ngan bank lain juga cimb n ocbc. Cume nak tau masih bole buka akaun saving bank lain ke? Nama sy dh ada kat ctos n cris .

        August 26, 2014, 10:16 am
        • Ismail N

          Hi Inay,

          Mmg itu tindakan yg Maybank buat pada pemegang akaun simpanan yang ada hutang kad kredit dengan mereka. Biasanya dalam keadaan begini hutang anda mmg sudah lama kan? Mereka mungkin sudah pun masukkan nama anda dalam senarai ‘black list’. Itu hendaklah anda siasat sendiri dengan badan2 terbabit.
          Cuma utk soalan anda samada aada masaalah buka akaun di bank lain tu? Setahu saya memang tak ada masaalah kalau akaun simpanan.

          August 26, 2014, 12:12 pm
          • Inay

            Thanks for your help. Ye utang lama. Sy bayar tiap2 bulan kdang rm100 kdg rm50 tak penah missed. Cume payment x cantik..Tp maybank bulan lps dah debit advce rm1400 dr acc sy. Bulan ni plak terus freeze. Gaji terus xleh nak kuar. Mujur ada wit tuk emergency. Tu yg ingat nak bukak acc lain dulu. Kemdian baru pk nak setel utang lama tu.tp yg sy risau takut bank lain x bg buka saving acc. Takut nama dah blacklist. Nak refer kat mana kalo x bole bukak saving acc.. kat bank negara ke?

            August 27, 2014, 2:16 am
          • Ismail N

            Your welcome Inay,

            Kalau saving account memang tak ada masaalah itu biarpun blacklist. Bila blacklist, kita cuma tak boleh buat pinjaman lagi sahaja.

            August 27, 2014, 8:47 am
    • Kasseh

      Salam,
      saya mempunyai masalah yg hampir sama tapi x serupa…..baru baru ni ada terima panggilan daripada lawyer yg x dikenali meminta saya menjelaskan hutang bagi pihak bekas isteri (meniggal dunia) kerana saya menjadi penjamin untuk satu pinjaman hire purchase kereta. Kereta tu kemalangan tahun 2008 (pemandu anak saudara) dan boleh dikategorikan lupus sebab rosak teruk. Tapi x ada tindakan dari agen insuran untuk menyelesaikannya. Sekarang pihak lawyer ugut untuk sita barangan rumah plak…..mcm mana nak selesaikan sedang saya sendiri pun x berapa stabil dari segi kewangan….

      August 20, 2014, 4:54 am
      • Ismail N

        W’salam Kasseh,

        Cuba berjumpa pihak bank dan minta ubahsuai kembali kadar bayaran bulanan mengikut kemampuan anda. Harap berjaya.

        August 21, 2014, 1:26 am
  • AZIZY

    Assalamulaikum
    saya merupa penjamin kepada peminjam utk loan kereta..peminjam telah gagal membayar kereta selama 9 bulan dan telah menerima surat dari peguam pihak bank utk menjelaskan bayaran sebanyak 21k….kini peminjam sedang berusaha utk jual kereta tersebut bagi langsaikan hutang

    soalannya apakah implikasinya kepada saya…adakah saya berpotensi utk diistihar muflis… apakah prosedur nya dan apakah yang perlu saya lakukan utk selaesaikan masalah ini….saya merupakan kakitangan awam ade sesiapa yang boleh bantu tak untuk saya memahami dengan lebih jelas dan memudahkan saya mengambil tindakan yang sewajarnya.
    sekian terima kasih..

    August 14, 2014, 9:09 am
    • Ismail N

      Setakat ini jumlah minima utk memfailkan petisyen bankrupsi ialah RM 30k. Oleh itu, anda tidak akan menghadapi situasi ini buat sementara ini.

      Dalam hal pinjaman tersebut anda perlu merujuk pada bank tersebut dan cuba berikan kerjasama agar tindakan tidak di ambil terhadap anda.

      August 15, 2014, 1:04 am
      • AZIZY

        terima kasih tuan atas penerangan.

        August 15, 2014, 9:21 am
  • imani

    Assalam tuan…sy nak tanya tentang masalah yang dihadapi oleh penjamin iaitu mak sy kepada peminjam iaitu arwah ayah sy…ayah telah menjual kereta pd 1994 dan tidak menukar nama kepada pembeli…pembeli hanya bayar dua tiga bulan sebelum lesap…ayah sy telah meninggal pd 1999…kini ambank telah menghantar surat kutipan hutang kepada penjamin iaitu mak sy…hutang dr rm5000++ kini menjadi rm14000…adakah wajib kepada mak sy untuk membayar jumlah hutang ini sedangkan sebelum ni bank tidak pernah cuba menarik kereta atau mencarik ayah sy untuk menjelaskan hutang (disebabkan xtukar nama)…kami menerima surat amaran setelah ayah meninggal dunia (dlm thn 2012)…terima kasih

    August 13, 2014, 3:28 am
    • Ismail N

      Dalam kes ini, ada bbrp isu yg blh dipertikaikan iaitu tempoh masa hutang tidak dibayar sehinggalah tuntutan dibuat iaitu jika lebih 7 tahun, mgkn ‘time-barred’ iaitu tidak blh dituntut lagi. Tetapi ianya bergantung kpd fakta kes secara keseluruhan. Selain itu, jika hanya surat amaran, mungkin pihak bank tidak berniat untuk memfailkan saman. Saya berpendapat adalah lebih baik untuk mendapatkan nasihat guaman secepat mungkin.

      August 13, 2014, 10:51 am
      • imani

        terima kasih atas maklumbalas tuan

        August 14, 2014, 5:04 am
  • luis suarez

    hello sir..
    ok,saya ada maslah kesihatan sejak 2010 (pseudoparalysis)
    tangan kiri tak boleh gerak..mcm lumpuh..kaki kiri juga lemah…
    pada 2012 ianya menjadi semakin teruk sehingga kini…
    pada tahun 2012 sy resign dari pdrm,atas faktor kesihatan ini.. scara auto ptongan angkasa tidak lg berjalan kerna tiada gaji lagi…dan bank sudah ada menghubungi sy..dr tahun lalu hgga skrg..dan baru2 ini bank ada call lagi,ckp pasal nak bawa ke mahkamah..
    secara keseluruhannya, dari awal lagi selepas resign..sy sdh hantar surat rasmi n fail2 report doktor semuanya tentang keadaan sy..status sy n semuanya tentang keadaan sy…kerana tidak dapat membayar balik pinjaman,sbb tiada kerja,serta tidak dapat buat kerja kerna kesihtan ini…
    bank ada ckp dlm talian,insuran hanya cover klu kematian atau keilatan kekal…
    sy tak kisah apa yg bank akan buat lpas ni,,nak bawa ke mahkamah atau apa..sy memang tak dpt byr,sbb keadaan sy,sng crita mcm org lumpuh sebelah badan..sapa2 pun taknak sudah ambil sy kerja..
    jadi nak tanya lah…apa akan berlaku ..dan apa yang bank akan buat ya???(bank rakyat)..tq,,

    August 5, 2014, 1:59 pm
    • Ismail N

      Pertamanya, anda harus faham yang bank adalah entiti perniagaan dan berobjektifkan ‘keuntungan’. Atas sebab itu, mereka tiada tanggungjawab sosial untuk melepaskan mana-mana peminjam atas apa-apa alasan sekalipun kecuali dengan kemahuan mereka sendiri.

      Anda boleh mohon simpati dari mereka dengan berjumpa sendiri pengurus bank dan meminta agar pinjaman itu diubahsuai kadar dan tempohnya mengikut kemampuan anda. Namun, segalanya adalah tertakluk pada budibicara mereka.

      August 6, 2014, 11:39 pm
      • Sarah

        Assalammualaikum..Saya ade sedikit masalh..Sy ade ambil barang dgn courts mammoth. Pegawai dari courts menghubungi saya dan suruh saya menjelaskan tunggakn saya sebnyk 1ribu lebih..Dia suruh bayar sekurangnya 500 dahulu. Dia ckp jika saya gagal membuat bayaran..Dia akan failkan kes saya ni ke mahkamah dan akn mngambil tindakan. Selalunye ape prosedur yg perlu saya buat? Sebab kalo sy pulangkn brang, same jgk saya perlu bayar hutang yg tinggal. Harap dapat membantu,

        August 21, 2014, 8:18 am
        • Ismail N

          Jika byrn sdh tertunggak lebih drpd 6 thn & anda tidak pernah dihubungi atau menghubungi pihak Courts sblm ini, tempoh masa untuk Courts menuntut hutang tersebut mgkn sudah disekat oleh undang-undang (time-barred), oleh itu sebaiknya tuan dapatkan nasihat guaman. Walau apa pun, sebaik-baiknya anda bayar seberapa yang anda mampu setiap bulan (cuba bahagi kepada 12 byrn ansuran), sebab hutang tak elok dibawa mati.

          August 22, 2014, 1:42 am
          • Sarah

            Terima kaseh kerana sudi membalas pertanyaan saya. Sebenarnya saya dah berbincang dengan Pegawai Courts yg sya xmampu nk bayar sebanyak 500 kerna dia memaksa malah mengugut saya untuk menjelaskan sekurangnya 500. Sya hanya mampu membayar 200 setakat ini. Tapi dia berkeras tak nak terima. Ape yg harus saya lakukan sekarang encik? Sya mmg nk bayar balik tunggakan tu tp setakat ni saya hya boleh bayar 200 dulu. Tp pihak courts xboleh terima dia dh block account saya.

            August 22, 2014, 2:35 am
          • Ismail N

            Sebenarnya, jika hutang setakat seribu lebih, tak berbaloi fail kes di mahkamah. Kalau dia bawa ke mahkamah sekalipun, dia cuma akan dapat Penghakiman dan perlu dapatkan lagi perintah perlaksanaan. Tapi ini tidak bermakna saya menyarankan anda agar tidak mengendahkan mereka. Itu hak mereka untuk membuat tindakan terhadap anda.

            Cuma, saya agak terkejut dengan sikap bongkak pegawai Courts yang enggan terima pembayaran pada nilai yang kecil. Amat sombong sekali. Mungkin anda boleh cuba menulis kepada pihak pengurusan atasan untuk mengadu/komplain akan hal ini. Cuma itu sahaja yang boleh nasihatkan buat masa ini kerana saya sendiri tidak pasti bagaimana courts membuat tindakan dan berurusan dengan pelanggan2 mereka. Setiap syarikat mempunyai polisi yang berbeza.

            August 22, 2014, 3:06 am
  • Abu Ammar

    Assalamualaikum. Saya menghargai usaha saudara Ismail dalam memberi bantuan khidmat nasihat tentang masalah hutang. Ramai yang telah terjebak dengan hutang dan berhadapan dengan masalah bayaran balik.

    Saya harap Tuan boleh kongsikan blog saya berkenaan hutang yang mungkin boleh membantu sedikit sebanyak. Ia memberikan butiran terperinci tentang proses dan prosedur kutipan hutang oleh Bank dan juga Agensi Pengutip Hutang.

    Saya adalah bekas pegawai/pengurus bahagian kawalan kredit di beberapa institusi kewangan dan syarikat kredit yang berlainan selama lebih 14 tahun. Semuga memberi manfaat dari segi maklumat tambahan dan tidak sewenang wenangnya di gempak oleh kakitangan Bank dan Agensi Pengutip Hutang yang menyamar sebagai lawyer.

    Blog dalam bahasa melayu dan bahasa inggeris. Boleh singgah ke
    https://ceritahutangbankdananda.wordpress.com/ atau http://debttalesthebankandyou.wordpress.com/

    July 25, 2014, 4:20 pm
  • baboon

    Kami bukan nak tolong.kami mahu untung.haha
    Clever lu bro..normal la yg keja swasta ni selalu ditindas.lagi2 penjamin yg tolong jamin shj.kesian.tiada chance langsung time2 terdesak.dah la tolong orang.lagi dipersalahkan.
    Anggap jela ujian tuhan pada hambanya.nanti dimurahkan rezeki.amin..

    July 11, 2014, 9:26 am
    • Ismail N

      setuju, hidup boleh jadi tidak adil pada sesetengah orang. The best thing yg kita boleh buat ialah be positive dan aggapnya sebagai ujian.

      July 12, 2014, 4:14 am
    • Abu Ammar

      Bila berhutang, memanglah kena bayar tetapi penjamin selalu menjadi mangsa apabila peminjam tak boleh bayar dan kemudian lepas tangan. Bagi Bank, penjamin mempunyai liabiliti yang sama dengan peminjam walaupun tidak “menikmati” hasil pinjaman.

      Ramai yang tidak faham proses kutipan hutang dan hanya tahu berhutang. Maklumat proses ini pula selalu menjadi “rahsia” pihak Bank. Saya telah menrbitkan blog tentang prosedur kutipan hutang dan cerita hutang secara keseluruhannya.

      Blog dalam bahasa melayu dan bahasa inggeris. Boleh singgah ke
      https://ceritahutangbankdananda.wordpress.com/ atau http://debttalesthebankandyou.wordpress.com/

      July 25, 2014, 4:32 pm
  • PN ROSE

    Assalamualaikum wm wb.
    Tuan.. Sy telah diisytiharkan bankrup pada tahun 2007. Sya telah pun menyelesaikan hutang tersebut pada tahun 2012 dan seterusnya mendapat pelepasan dari bankrup. Masalahnya baru2 ini saya cuba membuat pinjaman peribadi dr sebuah bank. Pihak bank mendapati saya mempunyai satu saman bank tercatat di ctos. Saman tersebut pada tahun 2000 bank yang sama. Saya menghubungi pihak bank dan mereka menyatakan saya masih lagi berhutang sebagai penjamin pembelian kereta. Kereta itu sudah ditarik oleh bank. Masalahnya kenapa saya mendapat pelepasan bankrup sedangkan saya masih ada lg hutang dengan bank. Mereka menunggu saya lepas dari bankrup dan mula menuntut hutang yang lama. Boleh tuan terangkan kenapa bank tidak menuntut hutang tersebut semasa pihak insolvensi belum melepaskan saya.

    January 30, 2014, 10:45 am
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      Maaf Puan, saya tidak dapat membuat spekulasi mengenai mengapa mereka bertindak demikian. Saya berpendapat dalam kes ini, lebih baik Puan berjumpa dengan pihak peguam dengan segera agar mereka dapat membantu Puan menyelesaikan masalah ini.

      January 31, 2014, 3:45 pm
  • hassan kasim

    Saya mempunyai tunggakan bayaran kereta yang sudah lama iaitu lebih sepuluh tahun. Kini hutang tetunggak sebanyak RM6000 lebih.

    Pihak peguam memberitahu bahawa saya akan membawa kes ke mahkamah dan jika saya gagal membayar, pihak bank akan meminta mahkamah untuk bank memotong gaji saya sebanyak 75%.

    Apa pendapat tuan

    January 27, 2014, 8:35 am
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      Harap maaf, saya kurang arif berkenaan perkara ini dan ia juga melibatkan soal polisi bank. Sebaiknya anda segera berjumpa dengan pegawai bank dan terangkan berkenaan sebab masalah pembayaran tuan sehingga tertunggak sedemikian serta memohon untuk penjadualan semula hutang tersebut. Dengan penjadualan semula, anda boleh membuat pembayaran bulanan yang lebih rendah nilainya. Setahu saya, pihak bank tidak boleh membuat pemotongan gaji sesuka hati tanpa kebenaran anda.

      Sekiranya saman telah dikeluarkan terhadap anda sebelum tuan sempat bertemu pegawai bank, sebaiknya anda hadir di mahkamah pada tarikh pendengaran kes dan minta penangguhan kes sementara anda berbincang dengan pihak bank. Sekiranya anda telah membayar lebih dari 2/3 daripada hutang, pihak bank tidak boleh sewenang-wenang menarik kenderaan tersebut.

      Semoga masalah anda akan beroleh penyelesaian yang sempurna.

      January 29, 2014, 12:56 pm
  • safar

    Assalamu’alaikum….saya mempunyai hutang dengan singer sebanyak 11k yang merupajan hutang motorsikal…saya tidak menerima apa2 surat kerana pihak singerna tidak tahu alamat terkini saya…namun baru2 ini saya menerima sms yg mengatakan waran sita/waran tangkap akan dikeluarkan terhadap saya…soalan saya,apa itu waran sita?apa itu waran tangkap?adakah saya akan dimasukkan ke dalam lokap?apakah tindakan yang patut saya ambil?

    November 7, 2013, 5:27 am
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      Waran sita adalah satu jenis penguatkuasaan penghakiman bagi pihak menuntut mendapatkan kembali wang yang dituntut dengan cara menyita dan menjual aset pihak yg di tuntut.

      January 29, 2014, 1:00 pm
      • dayah

        Sekiranya, barangan tersebut telah diambil semula oleh pihak SINGER, adakah saya perlu membuat pembayaran jumlah asal barangan tersebut walaupun barangan itu sudah diambil oleh pihak SINGER

        July 10, 2014, 4:01 am
        • Ismail N

          sudah tentu tidak. nilai barangan yg diambil akan diambil kira dan ditolak dari jumlah hutang. Proses yang agak sulit sebenarnya. Jika ada rakan2 yang boleh bantu, cuba check status sebenar anda. Adakalanya ini cuma taktik gertakan dari agen pemungut hutang.

          July 10, 2014, 11:56 pm
          • dayah

            saya sendiri telah berurusan dengan pihak SINGER mereka meminta saya untuk bayar jumlah asal walaupun saya sudah memberitahu barang tersebut telah diambil oleh pihak dearler mereka.

            Terima kasih

            July 11, 2014, 12:16 am
          • Ismail N

            Sudah di ambil? Sebelum ini anda kata anda baru terima saman sita (WSS kan?)

            July 12, 2014, 4:01 am
  • sofia

    salam,

    saya dapat surat dari pihak mahkamah surat JDS, saya memang xde duit nak bayar hutang kad kredit. boleh tak saya hadir sahaja di mahkamah dan minta untuk bayar secara ansuran bulanan. dan ada kemungkinan tak pihak mahkamah akan mempertimbangkan rayuan saya ini.

    terima kasih

    October 22, 2013, 8:37 am
    • ina

      kami pernh membuat pinjaman mikro kredit dgn bsn beberapa thn yg lepas,tapi disebabkan sy tak shat dan suami diberhentikan kerja kami tak dpt membuat bayaran untuk bsn dan masih tertunggak lebih kurang rm 9k,pihak bank pernah menghubungi kami untuk membuat bayaran rm 2k dulu baru dpt melanjutkan pembayaran mcm biasa.tapi disebabkan kami memang benar2 tak mampu kami minta pihak bsn agar dapat mengurangkan jumlah 2k itu kepada bayaran yg mmpu kami bayar,tapi permintaan kami tak dihiraukan,sekarang suami dapat surat perintah mahkamah krna pinjaman atas nama beliau apa yang harus kami buat dan macamana cara untuk menyelesaikan semua ini.sy hrap bg pihak2 yg tahu mengenainya dpt membantu apa yg patut kami lakukan.tq

      January 11, 2014, 7:46 am
      • ina

        kami pernh membuat pinjaman mikro kredit dgn bsn beberapa thn yg lepas,tapi disebabkan sy tak shat dan suami diberhentikan kerja kami tak dpt membuat bayaran untuk bsn dan masih tertunggak lebih kurang rm 9k,pihak bank pernah menghubungi kami untuk membuat bayaran rm 2k dulu baru dpt melanjutkan pembayaran mcm biasa.tapi disebabkan kami memang benar2 tak mampu kami minta pihak bsn agar dapat mengurangkan jumlah 2k itu kepada bayaran yg mmpu kami bayar,tapi permintaan kami tak dihiraukan,sekarang suami dapat surat perintah mahkamah krna pinjaman atas nama beliau apa yang harus kami buat dan macamana cara untuk menyelesaikan semua ini.sy hrap bg pihak2 yg tahu mengenainya dpt membantu apa yg patut kami lakukan.tq

        January 11, 2014, 8:04 am
        • Dulu Lain Sekarang Lain

          Saya tumpang dukacita dengan masalah yg Puan & suami hadapi. Boleh Puan berikan saya bbrp maklumat tambahan:
          1. adalah dokumen yg Puan terima tu ‘Perintah’ atau ‘Penghakiman’ (Perlu pastikan hal ini)
          2. apakah butiran dalam dokumen tersebut?
          3. adakah Puan dan suami telah pergi ke APKP (www.akpk.org.my) untuk bantuan?

          Terima kasih.

          January 12, 2014, 2:41 pm
  • kuyangteraniaya

    salam…
    gaji saya telah dipotong rm752 selama 4 tahun kerana menjamin penjaman peribadi rakan kira-kira 10 tahun lalu. kini saya bercadang untuk menuntut kembali daripadanya melalui saluran mahkamah setelah rundingan dibuat gagal. Pada pandangan tuan, adakah saya berpeluang untuk memenangi kes ini dan seterusnya mendapatkan kembali hak saya.

    October 13, 2013, 2:38 am
  • faridah

    Saya ada masalah dengan bayaran keretayg telah dilelong dan makamahtelah tetapkan bayaran rm 50.sebulan .dan saya telah buat bayaran selama 1 tahun hutang saya rm11.000ributap7 seuak akhir2ni bank minta sayabayar lebih danbank minta surat pengesahaan dari pehak makamah dan macam mana saya hendak dapatkan surat itu

    October 10, 2013, 10:17 am
  • daim

    Salam..
    Sy nk tny.. Sy bru bekeje sebagai penjawat awam.. Kira2 minggu lepas sy dpt pgilan dr pihak peguam utk menyaman sy mengenai hutang kereta sy.. Sy telah membeli kereta proton saga flx pd awal tahun 2011 sms sy berkeja d sektor swasta.. Tp kereta itu xbf sy gunakan… Die hny membuat byaran 4 bulan setelah menerima krta itu… Skrg sudah setahun lebih die tdk membuat byran ansyran kreta itu… Ape y patut sy laku kn utk mengelak dr d saman oleh pihak bank? Adakah sy akn dikenakn tindakan tatatertib???

    September 29, 2013, 3:15 pm
    • Ismail N

      Anda perlu menghubungi xbf anda dan memintanya membayar kereta tersebut kerana bank cuma boleh mengambil tindakan terhadap anda kerana pinjaman kereta di buat atas nama anda. Untuk mengelak dari di saman, ambil kembali kereta tu. Cuba jual jika boleh dan bayar tunggakan pinjaman yang ada. Runding dengan bank dan mohon mereka benarkan restructure balik bayaran pinjaman anda itu.
      Saya tak rasa anda dikenakan tatatertib oleh boss dipejabat. Ini hal peribadi dan bukan masaalah ditempat kerja mahupun kesalahan jenayah.

      October 2, 2013, 1:38 am
  • malidinih

    Slm..sya nk minta pendapat..sya tlh menerima saman a dri bnak yg menyatakan pinjaman peribadi saya tlh diberhentikan dn dikehndaki mmbyr bki pnjaman ,ini disebabkn potongn dr biroangkasa terhenti berkenaan perpindhn tpt kerja selama 3 bulan..sekarang pemotongan da kmbli sprti biasa ,sya tlh mmbyr tngg makn utk 2 bln,dn bercdng utk menyelesaikn pd bln ini..sy tlh menghubungi no. Yg tertera pd srt saman trsbt dn mengarahkan sya menjlskan pembyrn sebnyk 2 kali ganda,dngn alasan utk membolehkn smn yg dkikeluarkn trhdp sy akan dibatalkan..

    September 23, 2013, 2:19 pm
    • Ismail N

      Sebagaimana yg sering nyatakan pada pembaca sebelum ini, saman apabila telah dikeluarkan cuma boleh ditarik oleh pihak yg menyaman sahaja iaitu bank. Oleh itu, anda kena berhubung dgn pihak bank bagi menyelesaikan masaalah ini. Cuma mereka sudah tentu minta tunggakan dijelaskan samada penuh atau peratus yg mereka boleh terima.

      September 24, 2013, 7:29 am
  • sufi

    Saya tersilap beri kereta saya untuk orang lain sambung bayar. Kini telah lebih 15 bulan kereta tidak dibayar dan hilang. Nilai kereta dalam RM12 ribu. Adakah berkemungkinan saya hilang pekerjaan di sektor awam? Adakah betul saya tidak perlu risau sangat kerana nilai kurang dari 30k?

    September 17, 2013, 3:30 am
    • Ismail N

      Kes sebegini cumalah melibatkan tuntutan sivil dan bukannya hal jenayah. Jika kereta atas nama anda, anda boleh dituntut oleh bank. Nama juga boleh diblack list oleh bank utk buat pinjaman di masa akan datang. Tapi, asalkan prestasi kerja tidak terganggu, tidak ada sebab utk majikan memberhentikan anda. Ramai org di dunia ini yg ada financial problems.

      September 17, 2013, 12:52 pm
  • hrizer

    salam,

    saya menjadi penjamin untuk personal loan. peminjam sudah diistiharkan bankrup & peminjam telah membuat bayaran kepada jab insolvensi secara potongan gaji setiap bulan. pinjaman nya melebihi rm30k.

    tetapi didapati akaun bank saya di telah dibekukan oleh pihak bank. apabila saya merujuk kepada pihak bank peminjam, mereka meminta saya membayar separuh dari pinjaman peminjam & saya perlu menghadirkan diri ke mahkamah 2 minggu akan datang untuk diistharkan bankrup.

    peguam pihak bank peminjam menyarankan saya meminta tangguh kebankrupan kat hakim untuk saya selesai kan separuh hutang peminjam.

    adakan ini prosedur yang benar?
    benarkah saya tiada cara lain untuk release kan akaun beku & istiharan bankrup, seperti yang difahamkan oleh oleh pihak bank dan peguamnya..?
    apa yang patut saya buat?

    saya nak minta pendapat anda tentang masalah seperti ini..

    terima kasih.

    August 23, 2013, 2:28 pm
    • Ismail N

      Jika penghakiman telah dijatuhan terhadap, maka, YA mereka boleh berbuat demikian. Simpati dari saya tetapi memang begitulah nasihat penjamin di bawah undang-undang.
      Untuk melepaskan diri anda, anda hendaklah berbincang dengan bank bagi melepaskan tanggungan ini. Ada bank yang akan mohon separuh bayaran dsb bagi melepaskan anda. Kena berurusan dengan mereka. Jika rundingan dan persetujuan telah dicapai, pastikan anda minta mereka keluarkan ‘release letter’ yang menunjukkan bahawa ban tiada lagi apa-apa tuntutan terhadap anda.

      August 29, 2013, 2:33 am
  • Tedy Kate

    Hari yang baik untuk Anda.

    Adakah anda mencari pinjaman yang tulen? Pada kadar yang berpatutan? Dalam tempoh 2 hingga 3 hari perniagaan. Adakah anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Berita baik adalah ini! Kami menawarkan pinjaman antara dari € 1,000.00 kepada $ 30,000,000.00 Max. 3% faedah setahun. PINJAMAN untuk membangunkan EDGE / perniagaan pengembangan perniagaan yang berdaya saing. Kami disahkan, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Dan bersama-pembiaya kerja hartanah dan semua bentuk pembiayaan perniagaan, Balas kepada e-mel ini: firma pinjaman betterdayfunds@aol.com

    Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sehingga lima puluh tahun.

    Kami menawarkan jenis-jenis pinjaman dan banyak lagi;

    * Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)

    * Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)

    * Pinjaman Penyatuan * Gabungan Pinjaman

    * Peningkatan Home.

    Sila jika anda berpuas hati dan berminat dalam tawaran kewangan kita, tidak teragak-agak untuk menghubungi kami jika anda memerlukan perkhidmatan kami kerana anda akan perlu untuk memberi kami maklumat berikut untuk memulakan proses daripada jumlah pinjaman anda sewajarnya. Sila jika anda berminat dalam pinjaman segera hari ini kami E-mel dengan alamat e-mel berikut: betterdayfunds@aol.com

    Salam
    tędy Kate

    July 8, 2013, 7:48 am
  • Raymond Josh

    Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Terapkan untuk menawarkan jaminan pinjaman di sini hari ini dengan tingkat bunga 3%. Untuk menerapkan hubungi kami melalui email: raymond.josh001@yahoo.com

    Nama lengkap:
    negara:
    Alamat:
    Jumlah yang dibutuhkan:
    Lama pinjaman:

    CATATAN: Kami hanya memberikan pinjaman kepada klien yang kepercayaan layak dan akan mampu membayar kembali pinjaman ketika jatuh tempo.

    Raymond Josh.

    June 17, 2013, 4:07 pm
  • eco

    Halo

    Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman
    pribadi, hipotek, pinjaman mobil, student loan consolidation
    pinjaman utang, pinjaman tanpa jaminan, modal ventura dll
    .. Atau Anda menolak pinjaman bank atau fasilitas keuangan
    untuk satu atau lebih reasons.You berada di tempat untuk
    Kredit pilihan Anda! Saya
    pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu
    individu di bunga rendah dan terjangkau dari 3%. ? Tertarik hubungi kami melalui email di: ecobank02@aol.com

    Pinjaman rincian aplikasi

    Nama:
    Tanggal lahir:
    Genre:
    Status:
    alamat:
    kota:
    Cakupan:
    Postal Code:
    negara:
    jumlah pinjaman:
    waktu pinjaman:
    email Anda:

    June 16, 2013, 12:01 am
  • Stress~~

    Saya ada masalah kad kredit.Saya sebenarnya telah membayarnya tetapi dikatakan pihak bank saya tidak membayarnya.Saya agak terkejut dan sekarang asyik dapat panggilan daripada pihak bank.Bila pergi cawanagan bank yang telah dibayar pihak bank ckp dh byr tetapi di HQ still ckp sy tidak membayarnya.Sehingga saya dpt mesej dari agensi kutip hutang mgatakn akan hantar PEGAWAI dari pihaknya ‘MELAWAT’ opis/rumah saya.bila ditanya katanya itu adalah legal.boleh mereka berbuat demikian?tolong saya.saya hendak tahu.

    April 16, 2013, 9:30 am
  • seni

    Saya lawan Ambank dimahkamah sebab mereka saman dan guna mahkamah untuk menganiaya saya. saya habis banyak wang, masa dan mengalami berbagai kesusahan hidup tapi akhirnya mereka kalah 3 kali, 2 di makahmah rayuan dan 1 di mahkamah tinggi serta percubaan bawa ke mahkamah persekutuan gagal..mereka kaya dan cuba menindas saya menggunakan mahkamah tapi GAGAL..Harap pembaca semua jangan takut dengan bank mereka bukan semuanya betul tapi juga PENYANGAT!!!

    April 15, 2013, 3:56 am
  • roland

    Hari baik,
        Ini adalah untuk menginformasikan masyarakat umum, bahwa Kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan, bisnis dan individu dengan bunga 2%, Butuh pinjaman apapun?

       Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda? Kami menawarkan pinjaman pribadi, pinjaman bisnis, pinjaman dari $ 10.000 – 800,000.00 USD hubungi kami sekarang: rolandfinance19@yahoo.com
    dengan ketinggian suku bunga rendah
    2%
    ? jika
    jadi silakan mengisi pinjaman
    Formulir pendaftaran dan mengembalikan
    informasi berikut
    Nama Lengkap: ………………..
    Negara: …………………
    Kota: …………..
    Status: …………..
    Sex: …………………….
    Usia: …………………
    Telepon Pribadi No: ………..
    Jumlah Pinjaman: ………..
    Pinjaman Durasi: …………………..
    Pendapatan Bulanan: ……….
    Pekerjaan: ………………. ….
    Tujuan pinjaman: ……………………. ………..
    E-mail: …………………. …………….
    Apakah Anda diterapkan sebelumnya? …………………..

    Berharap untuk mendengar dari Anda
    sesegera mungkin.

      E-mail di atas informasi sekarang: rolandfinance19@yahoo.com

    March 6, 2013, 9:36 am
  • pastor Amos

    Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, rumah, kredit mobil,
    konsolidasi utang pinjaman, modal ventura, dll, dalam jumlah berapa pun, atau
    dapat ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan konfigurasi
    satu atau lebih dari solusi mereka, dan setiap reasons.You kredit
    jumlah! Saya seorang pemberi pinjaman pribadi, pinjaman kepada perusahaan dan individu
    dalam bunga rendah dan terjangkau dari 2 persen. Tertarik? menghubungi
    kita untuk mengikuti untuk mentransfer kredit pengobatan dalam waktu 48
    jam. KONTAK: pastoramos8@gmail.com
    aplikasi

    Nama: …………………………….
    Tanggal Lahir: …………………….
    Sex: ……………………………..
    Pernikahan Status: ……………………
    Alamat: ………………………….
    Lokasi: …………………………
    status perkawinan: ……………………
    Kode Pos: ………………………
    Negara: ………………………….
    Telepon: ……………………………
    E-mail: ……………………………
    Tujuan dari Pinjaman Negara: ………….
    Pinjaman Jumlah: ………………………
    Pinjaman Durasi: ………………….
    Bulanan laba bersih: ………………..

    Membalas saya secepat mungkin untuk mengisi informasi di atas.
    Harapan untuk mendengar dari Anda

    Terima kasih dan Tuhan memberkati,

    Pastor Amos

    March 5, 2013, 10:57 pm
  • TESCO LOAN COMPANY

    Baik Day,

    Saya seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi kita memberikan pinjaman sebesar 3%, Kami memberikan pinjaman kepada individu Yaitu membutuhkan bantuan keuangan … jika anda tertarik silahkan hubungi kami di E-MAIL: tescobankloancompany@gmail.com

    February 28, 2013, 2:08 pm
  • cosmas

    saya berhutang sama ambank sebab saya pinjam loan ruma dan sekarang ni saya tidak mampu mau bayar itu loan ruma. tunggakan penbayaran pun ada 6bulan suda ni apa yang harus saya lakukan

    February 24, 2013, 12:55 pm
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      cuba hubungi AmBank dan berunding. Lebih baik jika anda boleh buat surat dan mohon agar reschedule payment jika boleh.

      February 24, 2013, 9:07 pm
  • AWANG

    jikay saya berjutang dengan 2 bank dan jumlah keduanya adalah RM30.000…adakah saya boleh di istiharkan muflis? begitu juga jika sekiranya hanya satu antara bank ini menyaman saya…adakah saya boleh di istiharkan muflis juga? dan adakah apabila saya dipanggil ke mahkamah..saya boleh diberhentikan kerja oleh majikan saya kerana muflis?

    February 9, 2013, 7:15 pm
  • Gabyy Williams

    Neuman Finance Enterprise menawarkan pinjaman cepat pada 5% untuk pelanggan berpikiran serius
    membutuhkan sebuah perusahaan loan.Private dan individu sangat menyambut.

    Mengisi formulir permohonan pinjaman di bawah ini untuk mulai menerapkan:

    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
    Pinjaman Durasi:
    Tujuan Pinjaman:
    Nama lengkap:
    Negara:
    Telepon:
    Penghasilan Bulanan:
    Jenis kelamin:

    Untuk kontak informasi lebih lanjut ….

    Contact Person: Gaby Williams
    E-mail: { neumanfinance@yahoo.com }

    January 14, 2013, 3:47 pm
  • samin

    Salam,

    Hutang kredit kad saya dengan publik bank tertunggak rm3500
    saya gagal hadir ke mahkamah hari ini untuk mendengar judgement

    surat saman lambat sampai ke tangan saya dan saya gagal mengubungi pihak mahkamah dan bank last weekend.

    Soalan: tolong jelaskan tindakan seterusnya yang akan diambil oleh pihak bank atau mahkamah

    January 14, 2013, 8:43 am
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      Soalan anda lebih kurang dgn Intan di bawah. Rujuk jawapan saya kepadanya di sini: https://dululainsekaranglain.com/undang-undang/judgement-debtor-summons-jds

      Once JDI sudah dikeluarkan terpulang kepada bank utk enforce judgment ataau tidak. Normally PBB suka menggunakan writ of seizure and seize dlm kes sebegini. Anda boleh cuba set aside judgement atau hubungi bank utk elak mereka dari enforce judgement.

      Rujuk dgn peguam utk maklumat lanjut. Terima kasih.

      January 14, 2013, 11:02 am
  • Intan

    hi, i’ve just received a letter of ‘ penghakiman ingkar’ claiming that i did not attend the hearing last month, the truth is i was supposed to collect the letter at the post office, but i didn’t cuz it was too late and i didnt know that it was important. can you please advise what should i do? should i go back to the bank? or the lawyers? should i appeal to set up another hearing? i am hoping so that i could pay installments to settle the debts sooner, but i cant afford to pay rm10k at a time, please advise ….

    January 1, 2013, 5:59 pm
    • samin

      Hi Intan, have u solved your case already? Could you please share with me what happen next? I received the summon letter very last minute and failed to make any contact with court or bank. In result I did not attend the hearing session scheduled today and have no idea on what to expect now. I would really appreciate if you share with me the next step

      January 14, 2013, 8:55 am
  • Tedy Kate

    Baik Hari untuk Anda.

    Apakah Anda mencari pinjaman sangat asli? Pada tingkat yang terjangkau? Dalam waktu 2 sampai 3 hari kerja. Apakah Anda pernah ditolak secara konsisten? oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kabar baiknya adalah ini! Kami menawarkan pinjaman mulai dari € 1,000.00 menjadi $ 30,000,000.00 Max. 3% bunga per tahun. PINJAMAN untuk mengembangkan ekspansi bisnis EDGE / bisnis yang kompetitif. Kami bersertifikat, dapat dipercaya, dapat diandalkan, efisien, cepat dan dinamis. Dan rekan-pemodal kerja Real estate dan semua bentuk pembiayaan usaha, Balas ke e-mail: perusahaan pinjaman betterdayfunds@aol.com

    Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dari satu bulan sampai lima puluh tahun.

    Kami menawarkan jenis berikut pinjaman dan banyak lagi;

    * Pinjaman Pribadi (pinjaman tanpa jaminan)

    * Kredit Usaha (pinjaman tanpa jaminan)

    * Konsolidasi Pinjaman * Kombinasi Pinjaman

    * Home Improvement.

    Silakan jika Anda senang dan tertarik dalam penawaran keuangan kita, tidak ragu-ragu untuk menghubungi kami jika Anda membutuhkan jasa kami karena Anda akan perlu untuk memberikan kami informasi berikut untuk memulai proses sesuai jumlah pinjaman Anda. Silakan jika Anda tertarik saat ini pinjaman mendesak E-mail kami dengan alamat email berikut: betterdayfunds@aol.com

    Salam
    Tedy Kate

    December 18, 2012, 6:40 am
  • Ha

    Hello,
    I’ve a question to ask. Recently I’ve received a letter from CITC corporation stated that I’ve havent paid my tuition fees for the sum of RM 110. However, Ive graduated from MMU in 2004 and i’ve been told by the university that i unable to attend convocation and received scroll if I didnt paid my tuition fees. Thus i made a police report and submit my convocation certificate as a proof. The police officer said that this case will be forward in court. I would like to hear your opinion for the matter. Do I need a lawyer? What are the procedures endured? What worse could it be? Will I win the case if ” Sek.6(1) Akta Had Masa 1953 ” is still applicable?

    December 11, 2012, 8:49 am
    • Dulu Lain Sekarang Lain

      Hi, I am not a lawyer, so this is merely a foc friendly opinion. Since you have graduated in 2004, I assume that the letter is inaccurate : you have attended your convocation & have received your scroll, right? If you have received your scroll, then just ignore the letter, it has been more than 7 years, the Limitation Act applies. If on the other hand, you have not received your scroll, and would like to get your hands on it, and you truly do owe them the fees, just pay it, only RM110 anyway. However, I don’t understand why the police said that the case will be brought to court.

      December 11, 2012, 11:26 am
  • penghutang

    salam, saya salah seorang yang mendapat surat lelongan dari bank…dah lama x bayar sebab xda sumber kewangan..RM 20000 pinjam, dulu kata faedah tetap, bulan2 cuma kena bayar dalam rm 200 ja, tapi sekrg bila tau dah tak keja tetp, trus nek kadar kepada 275 sebulan, patutkah ini berlaku? tekanan jugak ni skrg tgh smbung belajar, dapat elaun ja..tp xcukup gak nak sara anak bini, sewa rumah, makan minum ngan asignment lagi…huh, maklumkan kat diorg kata ok, tapi surat lelongan harta dah dikeluarkn….boleh ka macam tu bro???

    November 24, 2012, 6:19 pm
  • parameswary

    salam.i jadi penjamin peribadi amoun rm 20,000tapi dia tak bayar so kini amount jadi rm 30000.i kena blacklist.da empat Kali i buat rayuan kpd pihak kredit untuk kurangkan amount
    untuk settelment tapi pihak bank rakyat kata kena bayar rm 30000 .sila bantu saya.nak buat apa?tk

    September 6, 2012, 2:24 pm
  • loko

    Saya ada mendapat panggilan dari salah satu charge card operator. 14 tahun dulu saya ada berhutang dalam seribu lebih dan setelah berpindah kerja dan sebagainya mereka tidak dapat menghubungi saya. Sekarang saya telah mereka dapat hubungi bila dapat no telefon dari majikan. Mereka mintak 10 ribu lebih iaitu termasuk interest. Kalau boleh mereka mintak saya bayar dalam 5 ribu semalam tapi saya kata tidak boleh. Hari ini mereka telefon lagi dan mintak 2 ribu pula . Patutkah saya buat apa apa tindakan?

    May 22, 2012, 12:24 pm
  • md Nizam

    to owner blog,sy bru dapat tahu nma saya dh diberi notis bankcrap…itu pn semasa sy nak buka akuan my bank,..so sekarang sy buntu,apa yg perlu sy buat?….mana sy nk mula?harap blh beri kn cadagan t.q

    May 16, 2012, 3:37 pm
  • Mohd V

    Salam.
    Pihak bank BSN telah melantik pihak ketiga iaitu debt collector untuk uruskan hutang saya yang tertangguh (hutang pinjaman peribadi). company ini menghubungi saya hari ini dan akan datang ke rumah esok untuk menyita barang alih. Adakah pihak ketiga/wakil bank boleh datang untuk proses menyita tanpa diberi surat atau pemberitahuan kepada saya terlebih dahulu?

    April 9, 2012, 3:24 pm
  • saya

    salam encik, baru baru ni saya ada dapat surat saman dari ambank, di mana dia suruh saya hadir ke mahkamah atas tertunggak kereta 4 bulan, beberapa bulan yang lalu, saya ada masalah kewangan, kini stabilm untuk bayar tunggakan tersebut, tapi macam mana ya, kalau dalam surat tu kata, sama ada saya selesaikan semua harga kereta which rm30k++ atau pulangkan kereta. apa perlu saya lakukan? bapak saya sakit, mcam mana saya nak bantu keluarga saya. saya akan ke mahkamah, apa yang saya perlu lakukan untuk teruskan ansuran tersebut? tq

    April 3, 2012, 6:07 pm
    • IN

      kuasa utk ambil tindakan terletak kepada bank. Oleh itu hubungi pihak anda utk mengenalpasti status anda. Jika baru saman dibuat dan belum ada penghakiman dibuat maka bank boleh menarik balik saman tertakluk kepada syarat-syarat mereka anda penuhi.

      April 4, 2012, 12:54 pm
  • Saiful anuar

    Salam in,

    Saya tertarik kpd tindakan wss dan blacklist. Adakah hanya dua tindakan yang bank mampu berikan? Soalan pertama saya: adakah tindakan selain dr bankrupsi dan wss?

    Yg kedua, wss ? Adakah kereta dan rumah dan aset2 atas nama saya akan disita? Ada tak spesification sitaan ini?

    Ketiga, utk bankrupsi, dr atas sampai bawah saya scroll sy nampak peminja
    Berisiko tidak mudah meminjam lg, sukar keluar negara, anak2 xbole meminjam ptptn. Apakah ini sahaja impact jika saya tidak mengindahkan pembayaran dan saman sy? Jika dikatakan begini. Saya tidak kisah jika perkara ini berlaku kerana sy bole meminjam dgn nama lain. Cuma keluar negara tu sahaja bebanan yg tingi. Ada lagi beban bankrupsi yg berat dari ni?

    Jika saya meminjam 500k dan tidak membayar lgsg. Sy tiada aset juga(wss xdapat dijalankan). Kerana kesalahan civil, bank tidak akan dpt duit nya kembali. Sy rela tidakkan bankrupsi ini. 1000 org buat mcm sy dlm setahun. Selama 10 thn bank akan kerugian 5billion? Adakah saya benar?

    March 30, 2012, 6:39 pm
    • IN

      WSS adalah salah satu writ yg boleh di mohon dari mhk bagi tujuan mendapatkan pampasan bila order dar mhk untuk pembayaran wang kepada judgement creditor tidak dilunaskan. Writ2 ini dipanggil Writ of execution dan selain dari WSS ada juga writ of possession dan writ of delivery tetapi WSS yg biasa digunakan oleh bank di Malaysia.
      Judgement creditor akan memohon memohon menggunakan Borang 82 dan jika dibenarkan Bailiff akan ke rumah judgement debtor utk mengambil brg2 yg boleh dialih (Movable properties) di rumahnya utk dijual. Terdapat had2 pd brg yg boleh diambil di bawah Debtor’s Act 1957 dan ini termasuk brg penting bagi keluarga judgement debtor iaitu apa yg dipanggil sebagai “necessities of life”.
      Utk perenggan dua dan ketiga.. terpulanhlah kepada anda semua utk mentafsirkannya. 😉 Bagi saya, saya prefer untuk x bankrupt.
      Terima kasih atas komen anda.

      April 1, 2012, 1:36 am
  • mohd basil

    saye nak tanye, hari tu saye ade buat pinjaman bank, tapi kawan yang pakai,berbulan bulan dia tak bayar. sehingga lah saye kene saman oleh pihak bank, baru baru ni saye pergi ke bank tersebut.bank cawangan kate hutang saye dah lunas daripada bulan 4 tahun 2011, tp saya masih membayar setiap bln Rm.200 sehingga sekarang, saye call bank utama, bank cakap kalau saye harus bayar kos saman bank tersebut, ade sisa Rm.2500 lagi, yg saye nak tanye.. apa benar kos saman sebanyak tu? kalau saye hitung dari mulai bln 5-2011 sampai bln 3-2012 saye sudah membayar sebanyak = Rm 2200.. ditambah sisa yg harus saya bayar spt yang pihak bank suruh Rm.2500 lagi.. sedangkan hutang saya hanya rm.8000.. tolong bagi saya solusi yang baik

    March 15, 2012, 8:00 am
    • IN

      Hutang anda bertambah atas sebab legal fees yg termasuk legal notice (NOR), saman dsb. Ya guaman boleh lebih besar dari loan anda jika dibiarkan shj dan dibwh agreement, bank boleh kenakan kos ini terhadap anda.

      March 15, 2012, 5:34 pm
  • Norita Azis

    Terima kasih atas maklumat info. Saya telah mendapat surat saman atas sebab hutang kad kredit berjumlah rm4500. Boleh ke bank dapat arahan dr mahkamah utk menyita rumah atas alasan utk menyelesaikan hutang kad kredit. Apakah2 saoalan biasa yang akan dikemukakan semasa di mahkamah nanti

    March 8, 2012, 8:30 am
  • orang penang

    saya ada buat pinjaman kereta dan masih ada 5thn lagi untuk jelaskan bayaran. pinjaman lebih kurang 20k lagi dengan bank. malang tak berbau, suatu hari kereta saya dihempap pokok disebabkan hujan dan ribut menyebabkan kereta saya 80% rosak. saya hendak klim insurans tak boleh.
    mulai dari hari itu,saya tidak lagi buat bayaran bulanan dengan bank.
    boleh tolong beri pandangan apa yang perlu dibuat? terima kasih…

    March 7, 2012, 10:02 am
  • hardi

    saya ada personel loan sekitar RM 60K++ tapi bayaran bulanan melalui pemotongan gaji majikan (x penah miss potong). tapi tu la dapat 2 kali court judgement, terbaru seal judgement (tunggu surat). Bayaran bulanan majikan x cantik. Mintak majikan tolong settlekan tp x dapat tolong. Suruh balik saya bayar sendiri. Loan dah jalan selama 2 tahun. Extra bayaran 1 bulan dah buat tapi x boleh buat apa. Ikut kontrak bank, bayaran ansuran by majikan. Dah tak tau nak buat apa, silap2 kena bangkrap lepas nie…Boleh tolong. tq

    February 1, 2012, 8:17 am
  • Harun Salim Bachik

    Benarkah jika nilai pinjaman kita kepada bank tidak melebihi 30 ribu,bank tiada hak untuk menyita harta benda kita @ mengistiharkan kita muflis?
    Terima Kasih atas jawapan.

    January 30, 2012, 6:39 am
    • IN

      bank tidak boleh mengambil tindakan bankrupsi terhadap kita, tetapi masih boleh menyita aset dgn memohon WSS (writ of seizure and seize).

      January 30, 2012, 7:06 am
  • Ezuana

    Terima kasih atas penjelasan anda ,sbb bila call bank tadi officer jabatan pemulihan bg tau surat saman akn dikeluarkan dgn wss ,iaitu samada sita harta benda , kediaman diawasi atau dipenjarakan membuatkan saya panik seketika,tapi bila ditanya bila surat saman akn dikeluarkan , dia pn tak tahu bila. saya pun berharap utk merayu pd mahkamah utk menetapkan minima payment.

    January 27, 2012, 1:10 pm
    • IN

      WSS adalah satu jenis enforcement of judgement… Maybe saman telah dikeluarkan dan judgement telah dibuat. Do check dgn bank dan court jika perlu. Kalau boleh runding dgn bank lebih baik lagi.

      January 28, 2012, 12:35 am
  • Ezuana

    saya ada bayaran tertunggak dr bank rakyat, saya ada call bank untuk reschedule payment ,tapi katanya tidak boleh dan surat saman akan dikeluarkan. apa perlu saya buat? bolehkah saya ke mahkamah dan buat rayuan minima payment yg saya mampu atau adakah saya boleh dipenjara? nilai pinjaman 17k.

    January 25, 2012, 9:47 am
    • IN

      civil action perlu dibezakan dgn criminal (jenayah). Dalam tindakan saman dari bank ini, anda tidak boleh dipenjarakan kerana ia bukan kesalahan jenayah.
      Jika judgement dijatuhan di mahkamah, anda boleh memohon kepada mhk tetapkan bayaran bulan ikut kemampuan anda.

      January 26, 2012, 6:12 am
  • bijan

    Slm tuan. Baru2 ini pihak bank telah menghubungi sy dan memaklumkan akan mengambil tindakan kerana telah gagal membayar hutang pinjaman kenderaan 7 thn yang lalu. Kenderaan telah pun dilelong & hutang bank hampir mencecah 28k. Persoalan saya,
    1. berapa lamakah masa bagi pihak bank untuk membawa kes saya ke mahkamah?
    2. apakah tindakan saya seandainya saya mampu untuk melunaskan hutang tersebut?
    3. adakah 28k itu jumlah keseluruhan yang mesti saya bayar?
    TQ

    January 20, 2012, 5:32 pm
    • IN

      kereta anda telah direpossed dan dilelong begitu? Namun, selepas dilelong msh ada tunggakan lagi?
      Bila saman dikeluarkan amat bergantung kepada bank yg dipinjam. Lain bank, lain approach mrk. Ada yg akan charge anda interest setiap bulan + legal fee sehingga mencecah 30k dan baru ambil tindakan. 30k akan sebabkan tindakan bankrupsi terhadap anda.
      Jika ada wang, sila hubungi bank utk jelaskan hutang anda.

      January 26, 2012, 6:17 am
  • khairul

    tuan in.. sy ada mmbuat pnjaman sbnayak rm40 ribu dr agrobank.. ansuran blanan rm540, tp sy hnye byr rm300 sbulan.. bole ke bnak saman sy.. ada org ckp kalu kita masih mmbayar bank x kan saman kite..kecuali kalu x byr langsung..

    January 3, 2012, 2:00 am
    • IN

      perjanjian pinjaman ada sebut jumlah yg harus dibayar setiap bulan. Jika ia tidak diikuti maka ia dianggap sebagai pemecahan kontrak.. Terpulang kpd bank samada mahu saman atau tidak.

      January 3, 2012, 1:57 pm
  • ismail husin

    saya membuat pinjaman bank RM 5000 tetapi tidak dpt membayar balik pinjaman tersebut,setelah 5 tahun berlalu saya menerima surat saman dari bank dan mesti hadir ke mahkamah.Jika tidak penghakiman akan dibuat keatas saya,apa yg saya mau tau adalah,jika saya tidak hadir ke mahkamah,adakah waran tangkap akan dikeluarkan terhadap saya?

    December 26, 2011, 5:30 pm
    • IN

      biasanya dalam kes sivil begini, saman akan diteruskan ex-parte tanpa ketiadaan defendan. Kegagalan defendan dtg akan membuatkan penghakiman ingakar (JDI) dikeluarkan.
      Waran tangkap biasa dimohon dalam kes JDS (judgment debtor summon) iaini bila plantiff ingin kuatkuasakan penghakiman yg telah diperolehinya.

      December 30, 2011, 3:48 pm
  • jackal

    saya menerima calldari steven and Co mengatakan nama saya dalam senarai waran tangkap kerana gagal bayar balik hutang pinjaman peribadi dari uob bank berjumlah Rm17,000.00 .adakah saya dikenakan waran tangkap ? please advise

    November 23, 2011, 9:39 am
    • IN

      Sekiranya Penghakiman telah diperolehi terhadap anda dan Saman Pemiutang yang dikeluarkan oleh Mahkamah telah diserahkan secara peribadi kpd anda tetapi anda gagal hadir di Mahkamah, Waran Tangkap mgkn tlh dikeluarkan terhadap anda.

      November 23, 2011, 10:30 pm
  • aleesya

    emm IN..
    harap leh tlg beri pandangan ttg pinjaman bank sy yg dh lme xbbyr sbb dh bhenti keje..1pinjaman berbaki rm 7ribu n dh kuarkn surat saman.ap yg sebaiknya sy lakukan..
    thx..

    November 22, 2011, 12:09 pm
    • IN

      Pernahkah anda pergi ke AKPK (www.akpk.org.my/)? Sy cdgkan anda senaraikan dulu kesemua hutang yg ada dan sertakan surat2 bukti kesemua hutang yg berkenaan sebelum ke sana. Pihak AKPK blh mberikan kaunseling kewangan one-to-one kpd anda dlm mgemaskini kedudukan kewangan anda.

      November 23, 2011, 10:30 pm
  • Aza

    Salam..saya ada berhutang dengan bank sudah lama . Di sebabkan saya mempunyai masalah kewangan semasa economi gawat dahulu hutang saya telah bertambah tahun demi tahun .Saya cuma berhutang credit card sahaja .Dalam masa yang sama kesihatan saya tidak mengizinkan ( menghadapi kemalangan di tempat kerja yang mebuatkan pendapatan bulan saya terjejas teruk ) .Disebabkan saya tidak mampu membayar balik apa apa bil menyebabkan ia tertunggak begitu banyak.Saya mengambil masa untuk memulihkan keadaan economy saya yang terjejas teruk itu sehinggalah sekarang ini .Saya telah pun pergi akpk untuk mnyelesaikan masalah ini tetapi gagal . Sekarang ini saya tidak tahu apa yang harus saya lakukan untuk menyelesaikan masalah saya . Saya harap ada sesiapa dapat membantu memberi buah fikiran . TQ

    October 3, 2011, 3:12 am
    • IN

      Saya perlukan maklumat yg lebih terperinci sblm dapat memberikan pendapat seperti:
      1. kenapa akpk x dpt mbantu?
      2. brp jumlah hutang tersebut & adakah penghakiman telah diperolehi oleh pihak bank?

      October 3, 2011, 3:50 am
  • saya aseri

    saya terlibat dlm penternakan,masalah sayahutang dengan bank rm50.000, ,tak mampu lagi kerna kerugian yg sangat byk.bagaikah cara saya telah mendapat surat amaran yg ke2 dari bank ,sayaingin meminta tolong dari kawan2 maupun pihak mana2 bank memberi tunjukkan jalan ,saya bukan x mau bayar tetapi kemampun saya hanya rm 2oo ,sayaharap kawan2 dapat membantu cara manakah yang terbaik untuk selesaikan masalah ini

    September 11, 2011, 7:35 am
  • Malaysia Travel Blog

    Tak faham sangat pasal ni sebab tak pernah meminjam kat bank…

    June 21, 2011, 5:02 am
  • MEKAR

    Tak mustahil ada orang2 di luar sana yg mempunyai masalah spti ini. TQ atas maklumat yg diberikan.

    June 14, 2011, 4:09 am
    • IN

      sama-sama… sharing is caring 😀

      June 14, 2011, 8:25 am
  • faizul

    Bro, satu soalan:

    Aku ade hutang dgn bank pasal pinjaman perumahan. Rumah tak siap dan terbengkalai tapi bank still tuntut tiap2 bulan. Aku dah putus asa bincang dengan bank. Dah buat aduan kat KPKT, rupanya pemaju tak berlesen. Isunya, kalu aku tak buat pymt bulanan kpd pihak bank tu adakah aku boleh trsenarai utk dibankrupsi?

    June 14, 2011, 4:00 am
    • IN

      terpulang pada bank. masaalahnya agreement yg kita sain tu utk pinjaman wang bagi membeli rumah bukan agreement beli rumah. Maka, bank ada hak untuk saman kita jika ada default pada payment. Masaalah projek terbengkalai mmg sering berlaku dan saya simpati dgn mereka yang mengalami nasib sebegini. Kecuali bank setuju batalkan kontrak which tak pernah berlaku, saya suggest u all tulis kepada bank dan negotiate utk kurangkan interest dan bayaran bulanan. Itu shj yang mungkin boleh dibuat buat masa ini.

      June 14, 2011, 8:39 am
  • Sabahan Bloggers Club

    Baru tahu ni semua, setakat ni takdelah dapat surat macam ni.

    PS: dari tadi tak dapat masuk blog ni, napa yer?

    June 12, 2011, 3:46 pm
    • IN

      kawe pon tak tahu.. tido awal malam tadi sbb kasi tido budak kawe yg tertido 😀

      June 12, 2011, 9:13 pm
  • akubiomed

    Minta jauhkan perkara sebegini.

    June 12, 2011, 10:35 am
    • IN

      mintak-mintak ler kan…

      June 12, 2011, 9:12 pm
  • tehr

    bank dan hutang macam tak boleh dipisahkan
    lega rasanya bila tak ada hutang kat mana2

    June 12, 2011, 5:14 am
    • IN

      tahniah kerana tidak berhutang 😀

      June 12, 2011, 9:58 am
  • afzal laidin

    ada kata-kata yang menarik pasal bank ni: “Kami bukan nak tolong, kami nak untung.”

    June 11, 2011, 1:02 pm
    • MDHAFiZ.NET

      lain macam bunyinya…..

      June 11, 2011, 1:12 pm
      • yas

        Ade iras2 iklan ‘kami buka ah long ” arrr…hehehe

        June 11, 2011, 4:56 pm
  • andrik

    very informative 🙂 tq for sharing

    June 11, 2011, 9:27 am
    • IN

      glad that u like it.

      June 12, 2011, 3:40 am
  • maza

    oh gitew…

    baguslah artikel abg mail ini, kena pada masanya, terutama dlm keadaan hari ini…inflasi tertinggi utk sukuan kedua dlm tahun ini iaitu 3.++%, dlm masa sama kenaikkan BLR akibat kenaikan OPR! juga tekanan dari harga komodity yg meningkat mencanak2… pastinya ramai mulai rasa tersepit dan terjepit…

    huhuhu

    alamat maza sudah lantun2 lah fulaks.. ahaks

    June 11, 2011, 3:20 am
    • IN

      He he… kawe tulis lepas baca artikel psl bankrupsi tu.. 😀
      tak de kena mengena dgn sesiapa ehhh.. lantun-lantun di sini amat digalakkan.

      June 12, 2011, 3:39 am
      • anif

        Bila ada adjustment BLR memang akan ada yang tersepit. Kos meminjam jadi lebih mahal…

        June 15, 2011, 9:23 am
Like Our Facebook Page close[x]
Or wait 15 seconds